Grupa wiekowa: 6-latki
Temat zajęć: Domowi ulubieńcy – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Cel ogólny:
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
Cele operacyjne (dziecko):
- Porusza się na czworakach sprawnie i szybko;
- Porusza się na czworakach w przód, jak i w tył, w podporze przodem, w pozycji odwrotnej, w kierunku na wprost, ze zmianami kierunku oraz z omijaniem przeszkód;
- Poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
- Potrafi stać na jednej nodze zachowując równowagę;
- Reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe;
- Odróżnia strony ciała – lewą i prawą;
- Wykonuje ćwiczenia ortofoniczne;
- Przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po sali oraz bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;
- Wspólnie bawi się z rodzicami.
Metody pracy:
- praktycznego działania
- słowna
- oglądowa
- zadaniowa
Formy organizacyjne:
- praca grupowa
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne: szarfy, ilustracje domów zwierząt, płyty CD, obręcz, kołatka, gwizdek, piórka, sylwety kostki i kłębka, klamerki, szary papier.
Przebieg zajęć:
Część I (wstępna)
Po zdjęciu obuwia dzieci zajmują miejsca, zgodnie z cotygodniową organizacją ćwiczeń gimnastycznych. Przypomnienie dzieciom przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych oraz poruszania się po sali.
Przywitanie rodziców i ukierunkowanie obserwacji na cel zajęć.
1. Zabawy orientacyjno – porządkowe, wprowadzające w tematykę zajęć i dobry nastrój:
- „Pieski do budy, pieski na spacer” – rozłożenie szarf na dywanie w dwóch kolorach w ilości odpowiadającej ilości ćwiczących. Dzieci na hasło „Pieski
na spacer” poruszają się po sali na czworakach naśladując gestem i odgłosami psa, na hasło „Pieski do budy” dzieci zwijają się w „kłębek” i wyciszają się leżąc. - „Papużki nierozłączki, łapią się za rączki” – dzieci dobierają się parami. W rytm wygrywany na kołatce poruszają się po sali, podczas przerwy w dźwięku dzieci dobierają się w pary.
- „Gdzie kto mieszka” – w różnych miejscach Sali umieszczono obrazki przedstawiające domy zwierzą (buda, legowisko kota, akwarium, norka myszy, klatka). Przy każdym z obrazków znajduje się szarfa danego koloru. Dzieci podzielone wcześniej na grupy, poruszają się swobodnie po sali w rytm muzyki. Podczas przerwy w muzyce odszukują swój „dom” i siadają w jego pobliżu, kolejno przypominają, jak ten „dom się nazywa” i jakie zwierze w nim mieszka, wydają odgłos. Zabawa trwa do odsłonięcia wszystkich obrazków.
2. Ćwiczenia rozgrzewające uruchamiające duże grupy mięśniowe w płaszczyźnie strzałkowej oraz w płaszczyźnie czołowej. Zaproszenie rodziców do zabawy.
Część II (główna)
3. „Spacer piesków” – dzieci poruszają się po sali w dowolnym kierunku, na czworaka. Nauczyciel ustawia obręcze w różnych pozycjach, dzieci przechodzą pod, przez bądź omijają obręcze. Zgodnie z poleceniami nauczyciela.
4. „Pieski uczą się służyć” – dzieci ustawione parami obok siebie, jedno z dzieci ma założoną szarfę pod pachy, która imituje smycz. „Gospodarz trzyma pieska na smyczy i uczy go służyć” – ramiona ugięte, dłonie luźno zawieszone w dół, plecy proste.
To samo powtarza druga grupa po zmianie ról. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie czołowej – skłony boczne.
5. „Pieski przechodzą przez płotek” – dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna tworzy płotek w szeregu z chwytem rąk tak, aby między „żerdziami płotka” były odstępy. Naprzeciwko, w odległości 3 kroków, „pieski” na czworakach biegną do „płotka”
i każde omija swoją „żerdź”. To samo powtarza druga grupa.
6. „Kotki” – dzieci czworakują w różnych kierunkach. Słysząc uderzenie w bębenek, przeciągają się, robią koci grzbiet, miauczą i spacerują dalej.
7. „Myszki w norze” – połowa dzieci tworzy koło w siadzie skrzyżnym. Trzymając się za ręce zawieszają szarfę na prawej ręce. W środku koła siada druga połowa dzieci – „myszki”. „Myszki” wychodzą z „norki” pod prawym ramieniem partnera, obiegają koło i wchodzą do „norki” pod lewym ramieniem kolegi. Po trzech powtórzeniach następuje zmiana w parach.
8. „Pająk” – chód na czworakach w podporze tyłem. Dzieci podzielone na dwie grupy: jedna ustawiona szeregiem podaje sobie ręce tworząc w ten sposób „kratę” dla pająka, druga – pająki ustawione w rzędzie. „Pająki” idą na czworakach krętą linią omijając przeszkody raz z lewej, raz z prawej strony. To samo powtarza druga grupa.
9. „Papużka na gałązce” – dzieci stoją na jednej nodze. Naśladują konika grzebiącego nogą, stukają palcami jednej nogi z przodu o podłogę, a potem stukając palcami drugiej nogi.
Część III (końcowa)
10. „Spacer papug” – dzieci maszerują za nauczycielem po obwodzie koła w rytmie wystukiwanym na bębenku.
11. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą w kole w siadzie skrzyżnym. Przy wdechu –nosem, unoszą ramiona w górę, przy wydechu – buzią, opuszczają na podłogę.
12. Ćwiczenia relaksacyjne w parach. Dzieci otrzymują piórka, do muzyki głaszczą piórkiem partnera po ciele. W połowie trwania muzyki następuje zmiana w parach.
Rozdanie rodzicom ankiet ewaluacyjnych.
13. Zabawa umuzykalniająca do piosenki „Marsz przedszkolaków”. Dzieci „wymiaukują” I zwrotkę i refren i „wyszczekują” II zwrotkę i refren.
14. Zabawa z rodzicami. Rodzice wraz z dziećmi ustawiają się w dwóch szeregach. Każdy z uczestników otrzymuje klamerki i za ich pomocą przenoszą sylwety kostek psa
i kłębków wełny z końca szeregu do kosza na początku szeregu. Na końcu następuje przeliczenie elementów.
15. Podziękowanie dzieciom za zaangażowanie a rodzicom za obecność.