SCENARIUSZ TURNIEJU EKOLOGICZNEGO PRZEDSZKOLAKÓW „MŁODZI EKOLODZY”

Temat: „Młodzi ekolodzy” –zgaduj – zgadula.

Cele ogólne:

• Kształtowanie czynnej postawy wobec ochrony przyrody – wypracowanie gotowości

i  umiejętności działań w środowisku przyrodniczym mającym na celu jego ochronę.

• Uświadomienie zagrożeń wynikających z nadmiernego zaśmiecenia środowiska.

Cele operacyjne:

Dziecko:

• jest wrażliwe na piękno przyrody;

• rozumie konieczność jej ochrony przed negatywną ingerencją człowieka;

• zna zasady zachowania w lesie, wykazuje życzliwą postawę wobec przyrody;

• potrafi segregować śmieci;

• poznaje sposoby wykorzystania surowców wtórnych w zabawie;

• wyrabia umiejętność współdziałania w zespole z przyzwyczajaniem do przegrywania i wygrywania;

Pomoce:

Szyld „ Turniej Ekologiczny Przedszkolaków”, tabliczki z cyframi do oznakowania zespołów, wiaderka z napisami do zbierania śmieci, pojemniki do zbierania punktów, nakrętki plastikowe od butelek – punkty, zestawy „Mały budowniczy”- przygotowane z nieużytków, kartki z pytaniami do losowania, plastikowe butelki, kubeczki, wiaderka z wodą, słomki od napojów, niebieska folia, koperty z obrazkami do uzupełnienia umowy ekologicznej, odtwarzacz CD, płyta z muzyką relaksacyjną „odgłosy lasu”, piosenki: „Moja planeta”, „Żyj z przyrodą w zgodzie”, medale ekologiczne dla wszystkich uczestników, dyplomy,.

Przebieg turnieju:

I

1. Powitanie przybyłych gości i uczestników turnieju, przydzielenie miejsc 3-osobowym zespołom z poszczególnych grup (losowanie), powołanie komisji konkursowej.

2. Powitanie gości przez prowadzącą:

„ Witam wszystkich, którzy kochają przyrodę,

witam wszystkich, którzy szanują przyrodę,

witam wszystkich, którzy martwią się o nią i chcą jej bronić,

witam wszystkich, którzy lubią się dobrze bawić i zapraszam do zabawy.”

II

Prowadząca ogląda zaśmiecony las(obrazek) i wyraża swój niepokój o los zwierząt i roślin w nim żyjących, a także o los ludzi go niszczących bezmyślnie. Prosi dzieci o pomoc.

1. „Spacer ekologiczny zespołów”– zespoły otrzymują wiaderko z etykietą, co należy do niego zbierać (papier, plastik lub metal), wybierają się do lasu. Każdy uczestnik może włożyć tylko 3 odpowiednie śmieci, łącznie w wiaderku może być, więc 9 śmieci zgodnych z etykietą. Drużyna, która ma w pojemniku 9 śmieci zgodnych z etykietą otrzymuje 3pkt.

2. „Był las…” – zespoły słuchają tekstu opowiadanego przez prowadzącego o wizycie grupy turystów w lesie. Każdy zespół ma kosz i zgniecione śmieci. Zadanie polega na tym, by każde złe zachowanie bohaterów opowiadania zaznaczyć wrzuceniem śmiecia do kosza. Maksymalnie można wrzucić 7 śmieci i otrzymać 3pkt.

Pewnego dnia podglądałam grupę turystów, która przyjechała do lasu na wycieczkę. Kiedy wysiedli z samochodu rozłożyli koc i włączyli radio na cały regulator. Następnie przygotowywali piknik rozkładając przywiezione smakołyki. Po posiłku jeden z chłopców wrzucił puste butelki pod krzaki, podbiegł do drzewa i złamał mu sporą gałązkę. Potem biegał z tą gałązką i wymachiwał na wszystkie strony. Dwie dziewczynki pozbierały papierki i schowały je do kieszeni, ponieważ nie było tam kosza. Kierowca postanowił umyć swój nowy, piękny samochód w rzece. Pewien młodzieniec wykopał dziurę i zasadził w nim nowe drzewko, które przywiózł ze sobą. Zauważyłam tez dziewczynkę, która podeszła do drzewa z małym nożykiem w ręce i zaczęła nim wycinać w korze drzewa jakieś literki. Pewna pani z małym dzieckiem wzięła koszyk i chodziła po lesie szukając grzybów. Towarzysząca im dziewczynka deptała wszystkie napotkane grzyby. Chłopiec, który biegał z gałązką zatrzymał się nagle i wszedł na drzewo, zdjął z niego ptasie gniazdo. Dumny ze swej zdobyczy pobiegł pokazać je innym. Kiedy samochód był już umyty wszyscy wsiedli do niego i odjechali. A las proszę was westchnął żałośnie.

3. „Mały budowniczy” – zespoły otrzymują zestawy do budowania składające się z nieużytków: pudełek różnej wielkości, kubków po jogurtach – zestawy są identyczne, zapakowane w kartoniki i zawiązane wstążką. Zadanie polega na zbudowaniu w jak najkrótszym czasie (3 min.) jak najwyższego, pięknego zamku. Najwyższa budowla nagrodzona zostanie maksymalną liczbą – 3 pkt.

4. „Wybierz prawidłowa odpowiedź” – zespoły losują pytanie i po wysłuchaniu jego treści maja za zadanie spośród trzech odpowiedzi wybrać prawidłową. Za dobry wybór otrzymują 2 pkt. Chętni mogą też udzielić odpowiedzi na pytanie dodatkowe i uzyskać kolejne 2 pkt.

Propozycje pytań:

  • Czy kwiatem chronionym jest:

przebiśnieg;

róża;

tulipan?

Dodatkowo: Co to znaczy, że jest chroniony?

  • Segregując odpady, co wrzucamy do pojemnika na plastik?

szklane butelki;

butelki plastikowe;

pudełka?

Dodatkowo: Po co jest segregacja?

  • Co powstaje z przetworzenia makulatury?

buty;

lekarstwa;

nowe zeszyty, książki?

Dodatkowo: Co to jest makulatura?

  • Co to jest recykling?

wyścig samochodowy;

wtórne wykorzystanie zużytych surowców, materiałów odpadowych;

przyjęcie urodzinowe?

Dodatkowo: Jakie materiały można wykorzystać powtórnie?

  • Co można robić w lesie?

odpoczywać, zbierać grzyby;

krzyczeć, hałasować;

samowolnie rozpalać ognisko?

Dodatkowo: Dlaczego nie można w lesie hałasować?

  • Który pojazd nie zanieczyszcza środowiska naturalnego, jest ekologiczny?

samochód;

rower;

motor?

Dodatkowo: Co, prócz spalin pojazdów, zatruwa powietrze?

  • W jaki sposób możemy pomagać ptakom przetrwać zimę?

budować dla nich gniazda;

zamykać je w klatkach;

dokarmiać w karmnikach?

Dodatkowo: Za co cenimy dzięcioła?

  • Czy, aby zasadzić drzewo, należy:

włożyć do ziemi gałązkę;

włożyć do ziemi ukorzenioną sadzonkę;

włożyć do ziemi listek?

Dodatkowo: Jak nazywa się pora roku, w której drzewa gubią kolorowe liście?

Wspólna zabawa do piosenki „SOS DLA PLANETY”

5. „Kwiatek chce wody” – zespoły otrzymują pojemnik z wodą i mały kubeczek do jej nabierania.

Zadanie polega na przeniesieniu kubeczkiem wody do plastikowego „wazonu” z kwiatkiem, tak, by jak najmniej wody „zgubić” po drodze i zadanie wykonać jak najszybciej. Za tak wykonane zadanie można zdobyć maksymalnie 3 pkt.

6. „Kręgle ekologiczne” – zespoły kolejno toczą piłki do ustawionych 12 butelek (kręgli) po jogurcie, tak, by jak najwięcej „kręgli” przewrócić. Jeżeli zespół przewróci wszystkie „kręgle” otrzymuje 3 pkt.

7. „Czyste stawy”( z ćwiczeniem oddechowym) – zespoły otrzymują tacki zasłonięte niebieską folią, imitujące staw. W stawie oprócz ryb pływa dużo śmieci. Zadaniem zespołów jest za pomocą rurki od napojów przenieść elementy niepotrzebne w wodzie, śmieci, ze stawu na stół. Zespół, który jako pierwszy oczyści staw otrzyma 3 pkt.

8. „Umowa małych przyjaciół przyrody – zespoły otrzymują koperty z obrazkiem. Obrazki będą potrzebne, by uzupełnić treść umowy na dużym arkuszu papieru. Prowadzący czyta treść umowy zatrzymując się na wykropkowanych miejscach. Zadanie polega na tym, by rozpoznać, w którym miejscu pasował będzie obrazek z koperty i zgłosić to w odpowiednim momencie. Zespół, który prawidłowo zareaguje otrzyma 3 pkt. Uzupełnioną umowę uczestnicy podpiszą swoim imieniem, (jeśli się z nią zgadzają)

Treść umowy

Dziś ekologia – modne słowo,

Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

Jej przyjaciółmi się ogłaszamy,

Od dziś przyrodzie przyrzekamy:

Nie płoszymy………………w lesie! (zwierząt)

Nie niszczymy ptasich ……………! (gniazd)

Nie depczemy……………! (kwiatów)

Nie łamiemy ……………! (gałęzi)

Śmieci rzucamy do …………… lub zabieramy ze sobą! ( kosza)

Segregujemy odpady i wrzucamy je do odpowiednich……………! (pojemników)

W zimie dokarmiamy ……………! (ptaki)

Chronimy ………………! (przebiśniegi)

Wspólny śpiew piosenki „EKOLOGIA”

III

1. Przerwa. Praca komisji turniejowej – podliczanie wyników. Poczęstunek dla uczestników

2. Ogłoszenie wyników turnieju. Nagrodzenie uczestników turnieju. Wykonanie pamiątkowego zdjęcia.

                                                           Maria Brudny  Joanna Lamorska

Skip to content