SCENARIUSZ TURNIEJU EKOLOGICZNEGO PRZEDSZKOLAKÓW „MŁODZI EKOLODZY”
Temat: „Młodzi ekolodzy” –zgaduj – zgadula.
Cele ogólne:
• Kształtowanie czynnej postawy wobec ochrony przyrody – wypracowanie gotowości
i umiejętności działań w środowisku przyrodniczym mającym na celu jego ochronę.
• Uświadomienie zagrożeń wynikających z nadmiernego zaśmiecenia środowiska.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• jest wrażliwe na piękno przyrody;
• rozumie konieczność jej ochrony przed negatywną ingerencją człowieka;
• zna zasady zachowania w lesie, wykazuje życzliwą postawę wobec przyrody;
• potrafi segregować śmieci;
• poznaje sposoby wykorzystania surowców wtórnych w zabawie;
• wyrabia umiejętność współdziałania w zespole z przyzwyczajaniem do przegrywania i wygrywania;
Pomoce:
Szyld „ Turniej Ekologiczny Przedszkolaków”, tabliczki z cyframi do oznakowania zespołów, wiaderka z napisami do zbierania śmieci, pojemniki do zbierania punktów, nakrętki plastikowe od butelek – punkty, zestawy „Mały budowniczy”- przygotowane z nieużytków, kartki z pytaniami do losowania, plastikowe butelki, kubeczki, wiaderka z wodą, słomki od napojów, niebieska folia, koperty z obrazkami do uzupełnienia umowy ekologicznej, odtwarzacz CD, płyta z muzyką relaksacyjną „odgłosy lasu”, piosenki: „Moja planeta”, „Żyj z przyrodą w zgodzie”, medale ekologiczne dla wszystkich uczestników, dyplomy,.
Przebieg turnieju:
I
1. Powitanie przybyłych gości i uczestników turnieju, przydzielenie miejsc 3-osobowym zespołom z poszczególnych grup (losowanie), powołanie komisji konkursowej.
2. Powitanie gości przez prowadzącą:
„ Witam wszystkich, którzy kochają przyrodę,
witam wszystkich, którzy szanują przyrodę,
witam wszystkich, którzy martwią się o nią i chcą jej bronić,
witam wszystkich, którzy lubią się dobrze bawić i zapraszam do zabawy.”
II
Prowadząca ogląda zaśmiecony las(obrazek) i wyraża swój niepokój o los zwierząt i roślin w nim żyjących, a także o los ludzi go niszczących bezmyślnie. Prosi dzieci o pomoc.
1. „Spacer ekologiczny zespołów”– zespoły otrzymują wiaderko z etykietą, co należy do niego zbierać (papier, plastik lub metal), wybierają się do lasu. Każdy uczestnik może włożyć tylko 3 odpowiednie śmieci, łącznie w wiaderku może być, więc 9 śmieci zgodnych z etykietą. Drużyna, która ma w pojemniku 9 śmieci zgodnych z etykietą otrzymuje 3pkt.
2. „Był las…” – zespoły słuchają tekstu opowiadanego przez prowadzącego o wizycie grupy turystów w lesie. Każdy zespół ma kosz i zgniecione śmieci. Zadanie polega na tym, by każde złe zachowanie bohaterów opowiadania zaznaczyć wrzuceniem śmiecia do kosza. Maksymalnie można wrzucić 7 śmieci i otrzymać 3pkt.
Pewnego dnia podglądałam grupę turystów, która przyjechała do lasu na wycieczkę. Kiedy wysiedli z samochodu rozłożyli koc i włączyli radio na cały regulator. Następnie przygotowywali piknik rozkładając przywiezione smakołyki. Po posiłku jeden z chłopców wrzucił puste butelki pod krzaki, podbiegł do drzewa i złamał mu sporą gałązkę. Potem biegał z tą gałązką i wymachiwał na wszystkie strony. Dwie dziewczynki pozbierały papierki i schowały je do kieszeni, ponieważ nie było tam kosza. Kierowca postanowił umyć swój nowy, piękny samochód w rzece. Pewien młodzieniec wykopał dziurę i zasadził w nim nowe drzewko, które przywiózł ze sobą. Zauważyłam tez dziewczynkę, która podeszła do drzewa z małym nożykiem w ręce i zaczęła nim wycinać w korze drzewa jakieś literki. Pewna pani z małym dzieckiem wzięła koszyk i chodziła po lesie szukając grzybów. Towarzysząca im dziewczynka deptała wszystkie napotkane grzyby. Chłopiec, który biegał z gałązką zatrzymał się nagle i wszedł na drzewo, zdjął z niego ptasie gniazdo. Dumny ze swej zdobyczy pobiegł pokazać je innym. Kiedy samochód był już umyty wszyscy wsiedli do niego i odjechali. A las proszę was westchnął żałośnie.
3. „Mały budowniczy” – zespoły otrzymują zestawy do budowania składające się z nieużytków: pudełek różnej wielkości, kubków po jogurtach – zestawy są identyczne, zapakowane w kartoniki i zawiązane wstążką. Zadanie polega na zbudowaniu w jak najkrótszym czasie (3 min.) jak najwyższego, pięknego zamku. Najwyższa budowla nagrodzona zostanie maksymalną liczbą – 3 pkt.
4. „Wybierz prawidłowa odpowiedź” – zespoły losują pytanie i po wysłuchaniu jego treści maja za zadanie spośród trzech odpowiedzi wybrać prawidłową. Za dobry wybór otrzymują 2 pkt. Chętni mogą też udzielić odpowiedzi na pytanie dodatkowe i uzyskać kolejne 2 pkt.
Propozycje pytań:
- Czy kwiatem chronionym jest:
przebiśnieg;
róża;
tulipan?
Dodatkowo: Co to znaczy, że jest chroniony?
- Segregując odpady, co wrzucamy do pojemnika na plastik?
szklane butelki;
butelki plastikowe;
pudełka?
Dodatkowo: Po co jest segregacja?
- Co powstaje z przetworzenia makulatury?
buty;
lekarstwa;
nowe zeszyty, książki?
Dodatkowo: Co to jest makulatura?
- Co to jest recykling?
wyścig samochodowy;
wtórne wykorzystanie zużytych surowców, materiałów odpadowych;
przyjęcie urodzinowe?
Dodatkowo: Jakie materiały można wykorzystać powtórnie?
- Co można robić w lesie?
odpoczywać, zbierać grzyby;
krzyczeć, hałasować;
samowolnie rozpalać ognisko?
Dodatkowo: Dlaczego nie można w lesie hałasować?
- Który pojazd nie zanieczyszcza środowiska naturalnego, jest ekologiczny?
samochód;
rower;
motor?
Dodatkowo: Co, prócz spalin pojazdów, zatruwa powietrze?
- W jaki sposób możemy pomagać ptakom przetrwać zimę?
budować dla nich gniazda;
zamykać je w klatkach;
dokarmiać w karmnikach?
Dodatkowo: Za co cenimy dzięcioła?
- Czy, aby zasadzić drzewo, należy:
włożyć do ziemi gałązkę;
włożyć do ziemi ukorzenioną sadzonkę;
włożyć do ziemi listek?
Dodatkowo: Jak nazywa się pora roku, w której drzewa gubią kolorowe liście?
Wspólna zabawa do piosenki „SOS DLA PLANETY”
5. „Kwiatek chce wody” – zespoły otrzymują pojemnik z wodą i mały kubeczek do jej nabierania.
Zadanie polega na przeniesieniu kubeczkiem wody do plastikowego „wazonu” z kwiatkiem, tak, by jak najmniej wody „zgubić” po drodze i zadanie wykonać jak najszybciej. Za tak wykonane zadanie można zdobyć maksymalnie 3 pkt.
6. „Kręgle ekologiczne” – zespoły kolejno toczą piłki do ustawionych 12 butelek (kręgli) po jogurcie, tak, by jak najwięcej „kręgli” przewrócić. Jeżeli zespół przewróci wszystkie „kręgle” otrzymuje 3 pkt.
7. „Czyste stawy”( z ćwiczeniem oddechowym) – zespoły otrzymują tacki zasłonięte niebieską folią, imitujące staw. W stawie oprócz ryb pływa dużo śmieci. Zadaniem zespołów jest za pomocą rurki od napojów przenieść elementy niepotrzebne w wodzie, śmieci, ze stawu na stół. Zespół, który jako pierwszy oczyści staw otrzyma 3 pkt.
8. „Umowa małych przyjaciół przyrody – zespoły otrzymują koperty z obrazkiem. Obrazki będą potrzebne, by uzupełnić treść umowy na dużym arkuszu papieru. Prowadzący czyta treść umowy zatrzymując się na wykropkowanych miejscach. Zadanie polega na tym, by rozpoznać, w którym miejscu pasował będzie obrazek z koperty i zgłosić to w odpowiednim momencie. Zespół, który prawidłowo zareaguje otrzyma 3 pkt. Uzupełnioną umowę uczestnicy podpiszą swoim imieniem, (jeśli się z nią zgadzają)
Treść umowy
Dziś ekologia – modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej przyjaciółmi się ogłaszamy,
Od dziś przyrodzie przyrzekamy:
Nie płoszymy………………w lesie! (zwierząt)
Nie niszczymy ptasich ……………! (gniazd)
Nie depczemy……………! (kwiatów)
Nie łamiemy ……………! (gałęzi)
Śmieci rzucamy do …………… lub zabieramy ze sobą! ( kosza)
Segregujemy odpady i wrzucamy je do odpowiednich……………! (pojemników)
W zimie dokarmiamy ……………! (ptaki)
Chronimy ………………! (przebiśniegi)
Wspólny śpiew piosenki „EKOLOGIA”
III
1. Przerwa. Praca komisji turniejowej – podliczanie wyników. Poczęstunek dla uczestników
2. Ogłoszenie wyników turnieju. Nagrodzenie uczestników turnieju. Wykonanie pamiątkowego zdjęcia.
Maria Brudny Joanna Lamorska