„Tańcowała igła z nitką”- przygotowanie do nauki czytania i pisania
KONSPEKT ZAJĘCIA W GRUPIE 5-LATKÓW- „MUCHOMORKI”
TEMAT: „Tańcowała igła z nitką”- przygotowanie do nauki czytania i pisania
CEL GŁÓWNY: Rozwijanie funkcji niezbędnych w kształtowaniu umiejętności pisania i czytania
CELE SZCZEGÓŁOWE
DZIECKO:
- ma rozwiniętą percepcję słuchową, wzrokową i sprawność manualną
- rozpoznaje proste symbole i znaki graficzne
- doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
- kreśli wzory od lewej do prawej i z góry na dół
- dokonuje analizy i syntezy zdań, wyrazów, wyodrębnia głoski
- czyta globalnie wyrazy
Metoda: czynna, zadaniowa
Forma: zajęcie z cała grupą, praca indywidualna
Pomoce: karty pracy, kredki, wyrazy do globalnego czytania, obrazek sytuacyjny do zajęcia, mazak, linki w 4 kolorach
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”
Tańcowała igła z nitką,
Igła – pięknie, nitka – brzydko.
Igła cała jak z igiełki,
Nitce plączą się supełki.
Igła naprzód – nitka za nią:
„Ach, jak cudnie tańczyć z panią!”
Igła biegnie drobnym ściegiem,
A za igłą – nitka biegiem.
Igła górą, nitka bokiem,
Igła zerka jednym okiem,
Sunie zwinna, zręczna, śmigła.
Nitka szepce: „Co za igla!”
Tak ze sobą tańcowały,
Aż uszyły fartuch cały!
Rozmowa nt treści wiersza – zwrócenie uwagi na wypowiedzi całym zdaniem.
2. ”Tańcząca nitka” – ćwiczenia rozmachowe – ponowna recytacja wiersza-podczas recytacji nauczyciel rysuje mazakiem na tablicy nitkę-linie faliste, zaokrąglone, pętle. Dzieci rysują te linie w powietrzu ręką.
3. ”Wyszywanie” – zabawa z elementem równowagi. Na dywanie są ułożone z linek kręte wzory. Dzieci podzielone na 4 zespoły staja przed swoim wzorem. Wyszywają, idąc po linii.
4. Opowiadanie treści obrazka sytuacyjnego -Szyjemy sukienkę dla lalki Izy” – budowanie zdań z podanym wyrazem, analiza wyrazowa i sylabowa zdań i wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
Analiza słuchowa wyrazów: Iza , igła, mama, lalka, – Ćwiczenia słuchowe „Gdzie słychać „i”? wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, środku wyrazu – dz. chętne i zdolne . Wymyślanie wyrazów na głoskę ”i”.
5. Wykonanie zadania na kartach pracy:
Nazywanie rysunków, kolorowanie tylko tych, które rozpoczynają się głoską „i”.
Globalne czytanie wyrazów: irys-irysy, indyk-indyki, dobieranie podpisów pod obrazki i wklejanie ich.
6.Zabawa ze śpiewem na zakończenie „Nitka”.