„Tańcowała igła z nitką”- przygotowanie do nauki czytania i pisania

KONSPEKT ZAJĘCIA W GRUPIE 5-LATKÓW- „MUCHOMORKI”

TEMAT: „Tańcowała igła z nitką”- przygotowanie do nauki czytania i pisania

CEL GŁÓWNY: Rozwijanie funkcji niezbędnych w kształtowaniu umiejętności pisania i czytania

CELE SZCZEGÓŁOWE

DZIECKO:

  • ma rozwiniętą percepcję słuchową, wzrokową i sprawność manualną
  • rozpoznaje proste symbole i znaki graficzne
  • doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
  • kreśli wzory od lewej do prawej i z góry na dół
  • dokonuje analizy i syntezy zdań, wyrazów, wyodrębnia głoski
  • czyta globalnie wyrazy

Metoda: czynna, zadaniowa

Forma: zajęcie z cała grupą, praca indywidualna

Pomoce: karty pracy, kredki, wyrazy do globalnego czytania, obrazek sytuacyjny do zajęcia, mazak, linki w 4 kolorach

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1.  Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”

Tańcowała igła z nitką,

Igła – pięknie, nitka – brzydko.

Igła cała jak z igiełki,

Nitce plączą się supełki.

Igła naprzód – nitka za nią:

„Ach, jak cudnie tańczyć z panią!”

Igła biegnie drobnym ściegiem,

A za igłą – nitka biegiem.

Igła górą, nitka bokiem,

Igła zerka jednym okiem,

Sunie zwinna, zręczna, śmigła.

Nitka szepce: „Co za igla!”

Tak ze sobą tańcowały,

Aż uszyły fartuch cały!

Rozmowa nt treści wiersza – zwrócenie uwagi na wypowiedzi całym zdaniem.

2. ”Tańcząca nitka” – ćwiczenia rozmachowe – ponowna recytacja wiersza-podczas recytacji nauczyciel rysuje mazakiem na tablicy nitkę-linie faliste,  zaokrąglone, pętle. Dzieci rysują te linie w powietrzu ręką.

3. ”Wyszywanie” – zabawa z elementem równowagi. Na dywanie są ułożone z linek kręte wzory. Dzieci podzielone na 4 zespoły staja przed swoim wzorem. Wyszywają, idąc po linii.

4. Opowiadanie treści obrazka sytuacyjnego -Szyjemy sukienkę dla lalki Izy” – budowanie zdań z podanym wyrazem, analiza wyrazowa i sylabowa zdań i wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

Analiza słuchowa wyrazów: Iza , igła, mama, lalka, – Ćwiczenia słuchowe „Gdzie słychać „i”? wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, środku wyrazu – dz. chętne i zdolne . Wymyślanie wyrazów na głoskę ”i”.

5. Wykonanie zadania na kartach pracy:

Nazywanie rysunków, kolorowanie tylko tych, które rozpoczynają się głoską „i”.

Globalne czytanie wyrazów: irys-irysy, indyk-indyki, dobieranie podpisów pod obrazki i wklejanie ich.

6.Zabawa ze śpiewem na zakończenie „Nitka”.

Skip to content