Edukacja przedszkola powinna być dla dziecka wielką przygodą poznawania i rozumienia siebie i świata. Przedszkole zaś, miejscem zdobywania instrumentów sprzyjających dziecięcej aktywności skierowanej na orientację ku sobie, orientację ku ludziom i orientację ku światu.
Dziecko w wieku przedszkolnym pragnie doświadczać poprzez użycie wszystkich zmysłów i rozumu. Zadaniem nauczyciela jest tworzenie takich sytuacji edukacyjnych , które pozwolą odkryć uroki eksplorowania , uruchomić fantazję i wyobraźnię, zaspokoić naturalną ciekawość.
Metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, to jest zabawę. Odnoszą się do organizacji pracy nauczyciela, jak i do dziecięcej działalności związanej z procesem wielostronnego uczenia się. Powinny być dostosowane do możliwości poznawczych, emocjonalnych i fizycznych dziecka w wieku przedszkolnym. Do realizacji treści naszego programu nauczycielki będą wykorzystywać metody aktywizujące, twórcze w sojuszu z metodami tradycyjnymi (poglądowymi, słownymi).
Oto niektóre z nich:
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Gimnastyka ekspresyjna R. Labana
- Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
- Gimnastyka umysłu P. Dennisona
- Metoda Bon Depart: Metoda Dobrego Startu
- Metoda malowania dziesięcioma palcami wg R. F. Show.
Zdobyte tą drogą doświadczenia dają dziecku wiele radości. Jego wiedza jest bardziej trwała i produktywna. Dziecko pełniej wykorzystuje ją do transformacji w nowych sytuacjach. Program jest oparty także na sztuce: muzyce, plastyce, literaturze i teatrze, która pełni rolę atrakcyjnego środka kształcąco – wychowawczego
PRZEWIDYWANE EFEKTY
- Dziecko podnosi poczucie własnej wartości.
- Wierzy we własne siły, jest zadowolone z siebie, dostrzega własne potrzeby.
- Umiejętnie wyraża swoje potrzeby.
- Nie rezygnuje z podjętych działań.
- Opiekuje się młodszymi i nieśmiałymi dziećmi w grupie.
- Właściwie odnosi się do wytworów swoich kolegów.
- Potrafi być empatyczne, wrażliwe na potrzeby innych.
- Zna i rozumie pojęcia obowiązek, prawo, tolerancja i godność.
- Rozróżnia dobro i zło.
- Dzieli się nagromadzonymi spostrzeżeniami i odczuciami.
- Wiąże zjawiska występujące w przyrodzie z porami roku.
- Rozumie i przestrzega zasady ochrony przyrody i środowiska.
- Potrafi korzystać z darów przyrody (dzieci starsze).
- Dba o zdrowie swoje i innych (przestrzega obowiązujących umów).
- Zna wartości odżywcze warzyw i owoców, przestrzega higieny ich spożywania.
- Bierze czynny udział w konkursie recytatorskim i piosenki z okazji Dni Ziemi.
- Zna tradycje regionalne.
- Posiada wiedzę dotyczącą symboli narodowych i wybranych krajów UE.
CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Po zebraniu informacji od rodziców i nauczycielek, nastąpiła konieczność opracowania programu wychowawczego dla dzieci przedszkolnych, skoncentrowanego na następujących celach:
Nadrzędny cel:
Wychowanie dziecka poprzez wdrażanie do przestrzegania norm, praw i zasad współżycia zbiorowego w kontaktach ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym.
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
- Ukazanie dzieciom wartości dobra, życzliwości, koleżeństwa, tolerancji.
- Promowanie zdrowych i bezpiecznych zachowań w szeroko pojętej więzi ze środowiskiem i przyrodą.
- Umacnianie wiary we własne siły w zakresie dobrego funkcjonowania psychofizycznego dziecka.
- Poznawanie i rozumienie tradycji regionalnych.
- Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi i wybranych krajów europejskich.
- Realizacja programu wychowawczego wpłynie na skuteczność działań pedagogicznych w domu i w przedszkolu.
EWALUACJA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
Systematyczna obserwacja osiągnięć dzieci w poszczególnych grupach wiekowych w oparciu o oczekiwane efekty podane w naszym programie posłużyły do ewaluacji osiągnięć dzieci.
Do badania zachowań prospołecznych posłużą następujące narzędzia badawcze:
- arkusz obserwacji dziecka – badanie przeprowadzi nauczyciel
- ocena grupy przez nauczyciela
- hospitacja diagnozująca
- kwestionariusz ankiety dla rodziców
Program wychowawczy powinien służyć rozwojowi dzieci w wieku przedszkolnym, z uwzględnieniem ich indywidualnej specyfiki w zakresie poziomu dojrzałości. W pracy wychowawczej z dzieckiem powinna dominować zabawa, prowadzona metodami aktywizującymi i ekspresyjnymi. Tematyka takich zabaw powinna być prosta, ale atrakcyjna. Sukces zaplanowanego programu wychowawczego powinien być osiągnięty dzięki wzajemnej współpracy nauczyciela z rodzicami, a punktem wyjścia do pracy edukacyjnej powinna być wzajemna życzliwość i zaufanie. Pomogą nam w tym działania określone z ramach zadań naszego przedszkola.