Edukacja przedszkola powinna być dla dziecka wielką przygodą poznawania i rozumienia siebie  i świata. Przedszkole zaś, miejscem zdobywania instrumentów sprzyjających dziecięcej aktywności skierowanej na orientację ku sobie, orientację ku ludziom i orientację ku światu.
Dziecko w wieku przedszkolnym pragnie doświadczać poprzez użycie wszystkich zmysłów i rozumu. Zadaniem nauczyciela jest tworzenie takich sytuacji edukacyjnych , które pozwolą odkryć uroki eksplorowania , uruchomić fantazję i wyobraźnię, zaspokoić naturalną ciekawość.
Metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, to jest zabawę. Odnoszą się do organizacji pracy nauczyciela, jak i do dziecięcej działalności związanej z procesem wielostronnego uczenia się. Powinny być dostosowane do możliwości poznawczych, emocjonalnych i fizycznych dziecka w wieku przedszkolnym. Do realizacji treści naszego programu nauczycielki będą wykorzystywać metody aktywizujące, twórcze w sojuszu z metodami tradycyjnymi (poglądowymi, słownymi).

Oto niektóre z nich: 

  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
  • Gimnastyka ekspresyjna R. Labana
  • Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów
  • Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
  • Gimnastyka umysłu P. Dennisona
  • Metoda Bon Depart: Metoda Dobrego Startu
  • Metoda malowania dziesięcioma palcami wg R. F. Show.

Zdobyte tą drogą doświadczenia dają dziecku wiele radości. Jego wiedza jest bardziej trwała i produktywna. Dziecko pełniej wykorzystuje ją do transformacji w nowych sytuacjach. Program jest oparty także na sztuce: muzyce, plastyce, literaturze i teatrze, która pełni rolę atrakcyjnego środka kształcąco – wychowawczego

PRZEWIDYWANE EFEKTY

  • Dziecko podnosi poczucie własnej wartości.
  • Wierzy we własne siły, jest zadowolone z siebie, dostrzega własne potrzeby.
  • Umiejętnie wyraża swoje potrzeby.
  • Nie rezygnuje z podjętych działań.
  • Opiekuje się młodszymi i nieśmiałymi dziećmi w grupie.
  • Właściwie odnosi się do wytworów swoich kolegów.
  • Potrafi być empatyczne, wrażliwe na potrzeby innych.
  • Zna i rozumie pojęcia obowiązek, prawo, tolerancja i godność.
  • Rozróżnia dobro i zło.
  • Dzieli się nagromadzonymi spostrzeżeniami i odczuciami.
  • Wiąże zjawiska występujące w przyrodzie z porami roku.
  • Rozumie i przestrzega zasady ochrony przyrody i środowiska.
  • Potrafi korzystać z darów przyrody (dzieci starsze).
  • Dba o zdrowie swoje i innych (przestrzega obowiązujących umów).
  • Zna wartości odżywcze warzyw i owoców, przestrzega higieny ich spożywania.
  • Bierze czynny udział w konkursie recytatorskim i piosenki z okazji Dni Ziemi.
  • Zna tradycje regionalne.
  • Posiada wiedzę dotyczącą symboli narodowych i wybranych krajów UE.

CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Po zebraniu informacji od rodziców i nauczycielek, nastąpiła konieczność opracowania programu wychowawczego dla dzieci przedszkolnych, skoncentrowanego na następujących celach:

Nadrzędny cel:
Wychowanie dziecka poprzez wdrażanie do przestrzegania norm, praw i zasad współżycia zbiorowego w kontaktach ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym.

Cele szczegółowe:

  • Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
  • Ukazanie dzieciom wartości dobra, życzliwości, koleżeństwa, tolerancji.
  • Promowanie zdrowych i bezpiecznych zachowań w szeroko pojętej więzi ze środowiskiem i przyrodą.
  • Umacnianie wiary we własne siły w zakresie dobrego funkcjonowania psychofizycznego dziecka.
  • Poznawanie i rozumienie tradycji regionalnych.
  • Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi i wybranych krajów europejskich.
  • Realizacja programu wychowawczego wpłynie na skuteczność działań pedagogicznych w domu i w przedszkolu. 

EWALUACJA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

Systematyczna obserwacja osiągnięć dzieci w poszczególnych grupach wiekowych w oparciu o oczekiwane efekty podane w naszym programie posłużyły do ewaluacji osiągnięć dzieci.
Do badania zachowań prospołecznych posłużą następujące narzędzia badawcze:

  • arkusz obserwacji dziecka – badanie przeprowadzi nauczyciel
  • ocena grupy przez nauczyciela
  • hospitacja diagnozująca
  • kwestionariusz ankiety dla rodziców

Program wychowawczy powinien służyć rozwojowi dzieci w wieku przedszkolnym, z uwzględnieniem ich indywidualnej specyfiki w zakresie poziomu dojrzałości. W pracy wychowawczej z dzieckiem powinna dominować zabawa, prowadzona metodami aktywizującymi i ekspresyjnymi. Tematyka takich zabaw powinna być prosta, ale atrakcyjna. Sukces zaplanowanego programu wychowawczego powinien być osiągnięty dzięki wzajemnej współpracy nauczyciela z rodzicami, a punktem wyjścia do pracy edukacyjnej powinna być wzajemna życzliwość i zaufanie. Pomogą nam w tym działania określone z ramach zadań naszego  przedszkola.

Skip to content