Przedszkole jest pierwszą placówka, z którą dziecko spotyka się na początku swojej drogi edukacyjnej. Zacznijmy zatem od wyjaśnienia terminu: przedszkole. Przedszkole jest to instytucja opiekuńczo-wychowawcza dla dzieci od 3 lat do rozpoczęcia nauki szkolnej, wspierająca wychowanie rodzinne. Każda placówka oświatowa ma do zrealizowania określone dla swojej działalności cele.

„Głównymi celami nowego programu wychowania przedszkolnego są:

  • wielostronny rozwój dziecka,
  • monitorowanie i stymulowanie rozwoju psychicznego, emocjonalnego, społecznego, umysłowego,
  • kształcenie uniwersalnych umiejętności odpowiednio do fazy rozwoju dziecka,
  • prawo do równego startu dla wszystkich dzieci,
  • udział w promowaniu opieki zdrowotnej, uwzględniającej wczesne wykrywanie grup ryzyka zdrowotnego, społecznego i ekologicznego,
    konstruktywna współpraca między przedszkolem i rodziną (jedność celów i zadań),
  • spontaniczne i zorganizowane wychowanie dziecka realizowane we współpracy z rówieśnikami i dorosłymi,
  • zabawa jako główna aktywność dziecka przedszkolnego – jej niezależny i twórczy charakter,
  • pomoc dzieciom w stwarzaniu przez nie pozytywnego obrazu samego siebie (w tym szacunku dla siebie i innych) oraz rozumienia i szanowania tych, którzy różnią się od nich płcią, rasą, kulturą, sytuacją ekonomiczną”

W oparciu o te cele nauczyciele realizują zadania dostosowane do potrzeb  i możliwości rozwojowych dziecka w ramach określonych obszarów edukacyjnych. Przekraczając próg przedszkola dziecko staje przed nowymi wyzwaniami, które musi pokonać. Pierwszym z nich jest dążenie do samodzielności dziecka. Dzięki samodzielności dziecko nabiera wiary w siebie i swoje możliwości. Staje się coraz bardziej sprawne i niezależne od otoczenia.  Z obserwacji nauczycieli wynika, że samodzielne dzieci lepiej znoszą rozłąkę z rodzicami, a tym samym szybciej i bez negatywnych emocji zaaklimatyzowują się w przedszkolu.
   

Bogaty program edukacyjny realizowany w przedszkolu dostarcza dzieciom wiele informacji o otaczającym je świecie i praw nim rządzących. Dzieci uczestnicząc w różnych, atrakcyjnych zajęciach rozwijają zdolności językowe, twórcze i artystyczne. Doskonalą sprawność manualną i ruchową. Uczą się czytać, pisać i liczyć. Działania te zmierzają do osiągnięcia przez dziecko dojrzałości szkolnej.

Każde dziecko rozwija się w charakterystycznym dla siebie tempie i rytmie. Skutkiem tych dysharmonii rozwojowych jest osiągnięcie gotowości szkolnej w rożnym wieku dziecka. Zadaniem nauczyciela jest jak najwcześniejsze wychwycenie i wyrównanie dysproporcji w rozwoju. Przedszkole jest dobrym miejscem do tego typu działań, gdyż nauczyciel znając możliwości i braki w rozwoju dziecka, może poświęcić więcej czasu na podniesienie jego poziomu intelektualnego. Dodatkową zaletą jest to, że dokonywane zmiany zachodzą w znanym dla dziecka środowisku, przez co nie narażamy je na stres jaki miałoby w szkole.

Możliwość przebywania z rówieśnikami przyśpiesza socjalizację dziecka. Przedszkole uczy pracy zespołowej i współpracy w zabawie. Dziecko poznaje też zasady życia w grupie, sprzyja to uczeniu się technik oraz sposobów rozwiązywania konfliktów i negocjacji. Natomiast wspólne zabawy i zajęcia w grupie przyczyniają się do nauki takich wartości, jak: tolerancja, szacunek dla drugiego człowieka i chęć niesienia pomocy. W przedszkolu zauważa się pierwsze oznaki zachowania prospołecznego. Przejawiają się one w formie pocieszania, współczucia, dzielenia się i pomagania innym ludziom.

Badania potwierdzają, że dzieci które we wczesnym dzieciństwie chodziły przez kilka lat do przedszkola, lepiej radzą sobie w szkole jak i w życiu. Dzieci te w sposób znaczny przewyższają, pod względem wiedzy   i posiadanych umiejętności, kolegów którzy nie chodzili do przedszkola.
Należy zatem pamiętać, że przedszkole nie tylko bawi, ale przede wszystkim uczy i wychowuje nowe pokolenie ludzi. Dlatego też warto jak najwcześniej zapisać dziecko do przedszkola i spokojnie obserwować jego postępy w rozwoju.

Skip to content